mil

Alla inlägg under januari 2012

Av Madelene - 15 januari 2012 17:38

Nytt trick


Vi har jobbat lite på ett nytt trick!

Tänkte inte säga nåt förrän det sitter ordentligt men nu kan jag inte hålla mig mer :)

Vi håller på att jobba in "torka fötterna" eftersom det kan vara praktiskt att kunna i vårat

ack så vintriga land... eller var det slaskigt blöta land jag tänkte på?

Men nu har det ju faktiskt blivit ganska kallt :)

Har ju fått skrapa bilen åtminstone 7 gånger i år.

Han är jätteduktig i alla fall, det här är vårat första träningstillfälle för det här tricket så han är

ganska lättlärd!

Och jag ångrar inte en sekund att jag skaffade klicker, den är GRYM!


 


Jag köpte en ny borste när vi var på My Dog förra helgen och har märkt enorm skillnad!

Den är skitbra!

Innan så använde jag en kam och en karda men den här är lätt bättre än båda två tillsammans!

Han får SÅ mycket finare päls med den här, det blir inte frissigt och den sliter inte när man reder

ut tovor ur pälsen.

Så den här i kombination med K9 balsamspray är det bästa du kan ha till din hunds päls enligt mig!

Borsten kostade 99kr och är från eurogroom som tidigare hette häromi.


 

Vi har tagit domarnas kritik på blodigt allvar och ska nu se till att Pysen får kropp som heter duga!

Jag har köpt en klövjeväska till honom som han får bära när vi är ute på längre promenader :)

Jag har fyllt den med lite socker så att det blir lite vikt i den och ska öka på i takt med att hans

rygg blir starkare.

Förutom det så kör vi mycket stadsagility och balanserar på pilatesbollen hemma.

Har även köpt fler sorters foder till honom.

Har köpt ett färskfoder med mycket kött i från priima och nåt färskfoder för valpar med vom och lite

olika sorters kött i för att han ska få lite varierad kost.

Förutom det äter han som standard Royal canins valpfoder.

Så nästa gång ska de inte kunna säga att han behöver mer massa minsann!

Det gäller bara att han äter grejerna också.... det är ju det som har varit problemet tidigare, att han är ointresserad.

Men än så länge har det gått bra, han har ätit och lagt på sig kanonbra den här veckan!


 


Jag har faktiskt till och med varit aktiv på pysselfronten!

Draken är nästan färdig nu och jag har även börjat bygga på en chinese crested :)

I nästa inlägg ska draken vara färdig!

Och så snart jag får tid, ork och motivation så ska jag göra en ny banner till bloggen.

Är jätte trött på den här nu!


Avslutar med ett busklipp av Pysen och Aroz som roligt nog har funnit varandra!


 

Av Madelene - 9 januari 2012 19:09


Det har vart ett väldigt händelserikt år men nu är det slut!

Jag klarade förra årets nyårslöfte, att inte äta godis på hela året, så nu är det dags för ett nytt.

I år får jag inte dricka läsk eller äta snacks typ chips, ostbågar och sånt.

Däremot får jag dricka ramlösa, det är ju mineralvatten, och så tänker jag faktiskt inte dra mig

för att dricka grogg bara för att de innehåller lite läsk.

Det händer ju så sällan så det spelar ju ingen roll på det stora hela.

Poängen är ju att jag ska bli av med min läskberoende vardag.

Jag får nu äta godis igen men är relativt ointresserad.

Det var gött att få käka lakris igen men förutom det är jag inte speciellt godissugen alls.

Så det kanske inte blir så mycket godis i år heller :)

Men nu får jag ju i alla fall!


 


Förutom att jag har tagit studenten och jobbat häcken av mig i år, utan semester...

Så har det blivit ganska mycket hundträning!

Inte så mycket som jag skulle velat men ändå tillräckligt för att hålla igång.

Det får väl va som ett litet extra löfte för i år, bli mer aktiv med och utan hund.

Känns lite som de alla lovar sig själva efter nyår, ni vet när alla ska förändra sina liv och går

och köper gymkort som de sedan använder 5 gånger inna de ger upp.

Klart att inte alla gör så men det känns ändå som att det är rätt vanligt ;)

Gymmen måste älska nyår!

Pysen har en del trick att lägga till i sitt cv sen sist (kommer inte ihåg vad han kunde sist vi uppdaterade den)

Idag kan han:


Sitt(kvar)

Ligg(kvar)

Vacker tass (höger & vänster)

Sitt fint (med hjälp tills vi byggt upp ryggmusklerna)

Pang

Hit

Stå upp

Säg snälla

Gå fot

Sök

Hopp upp


Vi har även påbörjat torka fötterna, han kan framtassarna ;)


Idag kom det äntligen lite snö till Pysens stora lycka så vi gick ut i hundhagen och busade och klickertränade en halvtimme innan vi tog en vända på spåret i skogen.

Det var en mycket blöt men lycklig hund som skuttade in och la sig på handuken sen :)


 


Sen har det ju varit My Dog i helgen!

Vi ställde både lördagen och söndagen med lite blandade resultat.


Första dagen var vi väldigt nervösa och gjorde väl bort oss lite granna i ringen genom att rusa (Pysen) och missuppfatta domarn och gå fel (jag). Men trots det så fick vi Very Good och en 4e placering. Vi har tidigare bara fått Excellent så ett Very Good sänker oss inte nåt speciellt :) Det är dessutom väldigt beroende på vilken domare som dömer, alla har olika smak och tycke om vad som representerar rasen bäst.


Kritiken från första dagen blev:

19month's outgoing in temperament. Good size. Needs a bit more bone and substance. Exellent expression. Ears a bit high set. Good front & rear. Needs a bit more body. Good tail set. Moves with drive


 


Andra dagen var det mycket lugnare, även om Pysen fortfarande pep och sjöng när vi satt utanför ringen :P

Han träffade till och med en kompis andra dagen!

De blev störtkära i varandra på en gång så vi ställde oss en bit ifrån ringen när det var deras klass som skulle gå

för annars hade de hoppat mot varandra för att få busa.

Men vi flyttade oss och det gick jättebra för dem då de vann sin  klass :)

Vad gäller oss så skötte vi oss bättre i ringen idag, jag gick inte fel och Pysen gasade inte fullt så mycket.

Även om det blev lite räser i början, men han gick riktigt fint på sitt individuella varv.

Så sista dagen fick vi ett excellent och en 2a plats :)


Kritiken för denna dag blev:


19months PP Rusty black. Very defined head. Exellent size and shape just needs to develope in body with nuturing. Quality couttexture. Moves a little close behind and throws his front. Very stylish profile.


Så totalt efter My Dog hade vi med oss hem 1 Very Good + 4e plats och 1 Excellent + 2a plats

Mycket stolt över vovve! Vi nådde våra mål genom positiv kritik för rörelser samt excellent och en placering.

Mål inför nästa utställning är ett ck!


 

  
Ovido - Quiz & Flashcards