mil

Alla inlägg under oktober 2011

Av Madelene - 31 oktober 2011 13:40

Fiskedags


Den här helgen har varit fullspäckad med aktiviteter!

Lördagmorgon klev vi upp klockan 7 och packade ihop oss för att vara med på

avelsfisket vid lysevattnet.

Och kallt var det så det vara bara att hoppa i understället och packa in hunden i ett täcke.

Och tur var det för det blåste rakt in på stranden!


  


Som alltid fick vi fullt med hanar i näten men i år fick vi faktiskt ihop många honor också,

hela 12 stycken var de i buren när vi plockat upp sista nätet.

Sen var det inte alla som ville släppa romen så 2 fick återvända till det fria utan att ha delat med sig

av sina rom, men så är det ibland. Man får inte bråka med dem för mycket.

Hanarna behövs det inte lika många av så där kunde vi släppa mer än hälften utan att ha bråkat med dem

speciellt mycket alls. Men oavsett kön så hade alla fiskar riktigt läckra färger nu!


         


Förutom själva avelsfisket så fanns det andra aktiviterer vi pysslade med.

Grillen var i full gång och hamburgare och korv slängdes på och av som på ett löpande band

och i skogen fanns en liten tipspromenad med fiskfrågor uppsatt.

När poängen räknades ihop visade det sig att jag vann för juniorerna ;)

Kändes dock konstigt att räkna sig som junior... Men det fick bli ett litet undantag där tror jag för

ingen verkade ha riktig koll på vart gränsen för junior gick (även om jag var säker på att den var långt lägre än 20!)

så jag fick gå som det idag.

Men så är det inte blodigt allvar heller utan bara meningen att det ska vara lite kul ;)

Jag kan dock personligen fortfarande störa mig lite på att jag hade 1 fel!


 


Pysen verkade också gilla dagen, han sprang runt och roade sig själv med "enmans race" på stranden

och blev bjuden på stekfläsk av några klubbmedlemmar och tyckte sedan resten av dagen att

ALLT ätbart nog var till honom ändå....

Men det var en väldigt trött hund som i slutet av dagen rullade ihop sig på sin kudde när vi kom hem :)


Ringträning/socialträning


 


Sen på söndagen var det dags för lite ringträning på aktiv hund i trollhättan!

Jag och Benjamin tog med oss Pysen för att han skulel få lite social aktivering och träning samt

att vi skulle få lära oss lite hur vi ska gå i ringen.

Han var eld och lågor när vi kom dit för det fanns ju så många snygga tikar där!

Till slut var han inte det minsta intresserad av mattes godis och det gick inte att få kontakt

med honom över huvudtaget, han hade bara ögon för tikarna.

Frustrerande! Men det är bara att vänta ut honom och till slut skärpte han sig och skötte sig riktigt snyggt.

Nästa gång måste jag dock ta med mer godis!

I mitten/senare delen av passet satte vi oss och fikade lite och släppte hundarna så att de fick leka av sig lite.

Pysen tyckte det var jätteskoj och lugnade ner sig ordentligt efter de.

Det kan också ha varit brist på energi efter allt flirtande med tikarna.

Han sprang runt och fjantade sig och gjorde piruetter och pep, allt för att få deras uppmärksamhet.

Han får nog öva på detta ;)


 


Sen när vi kom hem sjönk vovve ihop i mattes knä och sov djupt en låååång stund

medan matte kollade på fear factor.

Tror det här var en nyttig och väl behövd dag för lille herrn ;)

Lugn och fin resten av dagen och somnade sen med "ett litet leende" på läpparna!


 

Av Madelene - 26 oktober 2011 20:12

Jag och Pysen har varit ute och busat i skogen och tagit lite höstbilder!

Den här är nu med i agrias höstiga-hundar-tävling :)

Så det vore ju kanon om du skulle vilja rösta på hans bild! :D

http://www.agria.se/tavling/hostigahundar/hem?OpenDocument&utm_source=bildtavling&utm_medium=confirmmail&utm_campaign=hostigahundar#gly-date;1;NOTE-8MWSU9-0


Förutom denna lilla hösttävling så har vi anmält oss till ringträning på söndag så att vi får lära oss

att gå fint inne i ringen. Men huvudsaken är från början bara att Pysen ska få träffa och umgås med lite

fler hundar. Sen är det kanon att vi får tillfälle att träna!


Det är fullt ös på jobbet med kor som kalvar när de känner för det och allra helst samtidigt och några veckor för tidigt!

Får springa rumpan av mig för att få alla bitar att gå ihop! Hmmm, det är kanske en bra grej?

Jag har nu också fått tummen ur och gjort piroger! Asgoda blev dom ;)


Utöver det händer inget spännande här just nu, förutom avelsfisket på lördag!

Det poppar säkert upp lite bilder från det senare.



 


Missarna på jobbet blir större och större för varje vecka, snart är det dags för dem att följa med mig hem.

Jag kommer nog lägga ut en annons någon vecka innan.

Men jag har skaffat kattlåda och sand i alla fall. Maten får jag införskaffa samtidigt som jag hämtar dem.

De har blivit väldigt trevliga att pyssla med i alla fall och de har till och med vågat nosa lite på Pysen :)

Av Madelene - 12 oktober 2011 22:18

Finns det något som piggar upp mer i höstmörkret än överraskningar?

Tre stycken närmare bestämt!

I tisdags när jag skulle mata katterna på jobbet så poppade det ut 2 huven ur väggen!

Där satt två kattungar som lite nyfiket kikade ut :)

Sååå söta, jag sprang och småkikade på dem hela dagen ^^

Och i slutet av dagen precis innan jag skulle hem så hittade jag nummer 3


 

Jag tänkte att det kunde vara trevligt att ge dem namn så snabbt som möjligt

så jag kallar dem Kulan/Skorpan (beroendepå kön), Trassel och Sudden :)

Inga höjdar namn kanske men de andra katterna har inga namn alls, förutom mamman som heter Fluff, vilket inte heller är nån höjdare direkt.

Men i vilket fall, jag tänkte att jag skulle ta med mig dem hem och fixa riktiga hem!

Jo det hade väl gått med dem kvar på jobbet också men det är kanske trevligare om katten är rumsren när man hämtar den? Dom kommer ju aldrig fatta lådan

om de får gå kvarpå jobbet som de vill.

Dessutom tror jag de blir snällare om man pysslar med dem och om de slipper bli

jagad av en ettrig hund varje dag.... tur att min e snäll :D


 

Så om det är någon som vill ha eller vet någon som vill ha en katt är det bara att

hojta! Hjälper gärna till om jag kan.


Från det till något helt annat:

Jag fastnade i en bilkö förra veckan, 2km ifrån jobbet och det tog 2 timmar att komma fram. Med andra ord: Medelhastighet 1km/h

Det är segt!

Men jag gnällde inte så mycket, lite för att det var lite gött att ta det lugnt på morgon men mest för att jag visste vad det handlade om.

Det var en tankbil som hade krockat med en lastbil bara nån kilometer från

jobbet och exploderat.

Läskigt! Fick lite ont i magen när de flera timmar senare sa på radion att

föraren av tankbilen fortfarande var saknad.

Kändes direkt vad som hade hänt, inte så troligt att han kliver ur och springer därifrån menar jag?

Senare på dagen sa de på radion att han hade dött i eldhavet,vilket fick mig att

börja reflektera över ordet eldhav och kom fram till att det är ett väldigt hemskt ord. Jätte sorglig dag! Jag undrar vad som hände, varför de krockade menar jag.

R.I.P


Nä, ruskar av mig den hemska stämningen och lättar på trycket lite med en pysen video!



 

Jag har faktiskt varit ganska aktiv med honom på senaste, mer än vanligt :)

Vi har cyklat ganska regelbundet och jag tycker jag ser att han rör sig

bättre och med mer fart.

Vi har även övat lite "gå fint" som han ska i ringen och han e jätteduktig men

hoppar hellre.

Sen har vi lekt massa sök i skogen och klättrat på stock och sten :)


   

Ovido - Quiz & Flashcards