mil

Direktlänk till inlägg 1 april 2013

Sjuk vovve, veterinärtrassel och valpträning

Av Madelene - 1 april 2013 22:26

Veterinär besök... och samtal!


Dags o krysta fram ett inlägg till då!

Vad har hänt sen sist?

Jo, min äldre hund Pysen (2,5 år) har sedan han var valp haft som en liten knöl

på ryggen som vi inte riktigt vetat vad det är.

Jag hade varit hos veterinären 1 gång om året och kollat upp den men gick alltid hem

med svaret fettknöl, inget farligt.

Fast så började den plötsligt växa och bli ganska stor, så pass att den syndes genom hans

långa päls, så vi gjorde en visit till och fick då höra att det rörde sig om en tumör som måste

tas bort.

Ok, sagt och gjort, vi bokade tid snarast möjligt för att få veta vad det var och för att få bort

en eventuellt farlig tumör??


 


Den lille lämnades av hos veterinären vid 8 på morgonen och operationen skulle troligen utföras

senast 12 så vi skulle få hämta honom 16.30

Och ungefär 10 minuter innan vi ska hämta honom så ringer telefonen och jag får veta att

jag inte kommer kunna hämta Pysen idag "för vi tror att han har någon form av blödar sjuka. Vi kan inte få honom att sluta blöda. Det är allt jag vet just nu, veterinären hör av sig till dig sen och berättar mer".

-.....

Fantastiskt, jag älskar att vänta på sånna besked!

När jag sedan fick pratat med veterinären fick jag reda på att min hund skulle skickas vidare till Alingsås djursjukhus

eftersom dom inte kunde ha honom här under natten. Om det slutat blöda till morgonen kommer han skjutsas tillbaka och då kan jag hämta honom. Annars får jag vänta till måndag (det här var en fredag).

Så med ögon som vattenfall åkte jag och pussade honom på nosen ett par gånger innan han skickades iväg.


Dagen efter fick jag hämta hem honom eftersom han slutat blöda.

Det var en mycket trött och eländig liten vovve som följde med matte hem.

Fast vi var ju inte färdiga där eftersom telefonen ringde kort därpå igen och en djursjukvårdare

sa "vi glömde att skriva ut smärtstillande till er, vi får faxa det till ert närmaste apotke"

... ... !!!!


Min mor var snäll och åkte för att hämta ut tabletterna och pratade lite med min bror om dagens

händelse när tjejen på apoteket avbröt henne i kassan (god bless you!):

"Nu ska väl kanske inte jag lägga mig i men om ni har problem med blödning så ska ni nog inte ha den här medicinen för den kan orsaka blödning."

Genierna på veterinärstationen hade skrivit ut fel recept... STORT tack till tjejen på apoteket som sa något!

De fick ringa till veterinären i alingsås och förklara läget eftersom den här veterinärstationen var stängd för dagen.

I Alingsås var man schyst och skrev ut RÄTT recept.


 


Jag hade sedan en trött och ledsen kille som inte ville äta och som vägrade skita på 2 dagar!

Kände att vi inte behövde ett vet.besök för det också så jag fick vara lite ond och hälla i honom

olja och då fick han så lov att skita sen.

Han ville inte för det sträckte i såret på ryggen när han försökte sätta sig, så det kändes väl lite taskigt

men det var nödvändigt!

4e dagen hade han piggnat till lite och då kom nästa samtal från veterinären.

"Jag tror jag vill skriva ut lite antibiotika till Pysen, hur mår han?"

!?!??! SPOTT OCH FRÄS! Är det inte sånt man tänker på INNAN man skickar hem patienten!?

Det sa jag inte i telefonen men jag påpekade att jag var väldigt irriterad över hur det hela var skött hittills.


Han fick inte skriva ut nåt recept utan vi gick till en annan veterinär istället som tittade, tyckte det såg hemskt ut och skrev ut ett recept på antibiotika samt tipsade om en salva för alla hans blåmärken. Detta gjorde han GRATIS! Tack sååå mycket för det!


Jag var dock tvungen att återvända till den gamla vet.stationen för att ta blodprover så att de får utreda färdigt fallet under samma försäkringsärende. Svaren skulle komma inom ett par veckor.

1 månad efter provtagningen tyckte jag att det dröjde lite och ringde och frågade hur det gick...:

"Ja emmm, du får prata med våran labbtjej istället hon har mer koll på läget"

"Ja ok!" (Inget konstigt med det, klart man jobbar inom olika avdelningar tänktejag)"


"Hej, nu vet inte jag hur mycket du vet men det har ju blivit lite fel här?"

"... Ja jag vet ju ingenting eftersom det inte är någon som har ringt mig och sagt något?"

"Oj ok. Ja när proverna kom fram så hade de råkat tina så de gick inte att använda, så vi skulle behöva ta nya prover."

"Jaha... (srigmeshguerh ringer man inte och säger det då!?!? Andas andas, tänk på chokladpraliner och gelénappar!) Men det kunde ni väl ha ringt och talat om då så att jag kan boka ny tid? Den här gången slipper jag väl betala för det var ju inte gratis precis?"

"Ja jag vet inte varför det inte är gjort. Nej du ska givetvis inte betala, det är helt gratis!"


Sååååå, vi åkte och tog nya prover... Alla på stationen känner numera igen min lilla gaphals så vi hälsas välkomna med "åh, hej Pysen". Och nu sitter jag och väntar på provsvaren. Igeeeen. Bättre lycka den här gången får man hoppas.

Behöver jag tala om att jag inte tänker gå dit igen efter det här?


Det är en del saker jag kunde gjort annorlunda i den här historien också, jag kunde ha frågat efter smärstillande

innan vi åkte första gången och frågat om han inte behöver nånting mer för såret, men när man har varit så orolig och får tillbaka sin hund i så dåligt skick med så stort sår så blir man så paff, förvirrad och helt tom i huvudet!

Jag var bara sååå ledsen över hur mitt lilla hjärta mådde så jag hade ingenting i huvudet alls längre.


Och fortfarande så är det deras jobb att informera och veta vad de skriver ut! Både vad gäller patient och medicin.


 


Idag har Pysen sportfrisyr och är pigg som en mört igen, dock med ett ärr på ryggen! :)

Han har dock blivit förbaskat mesig och tror att allt ska göra ont... Men det ska nog gå över!


Då kommer vi till det trevligare kaptitlet!


Valpträning


 


Lille Charlie växer så det knakar och har nog precis gått om Pysen nu i storlek!

Det är svårt att säga dock med tanke på att Pysen numera är kortklippt och Charlie har

otroliga mängde med päls (mysigt!).

Han är väldigt tacksam att träna då han hela tiden söker kontakt och studsar av lycka när han

lyckas med en uppgift, oavsett om det resulterar i godis eller muntligt beröm och klappar.

Det har varit lite slappt med klicker och trickträning det senaste skall erkännas men han har fått

till sitt, ligg, vacker tass och hit :)

Han förstår stanna men än så länge är det lite för jobbigt att sitta kvar nån längre stund när matte går.

Så det får vi jobba på!

I övrigt jobbar vi på stå och hundmöten. Det är enklare att träna hundmöten om inte Pysen är med för

han har plötsligt blivigt vansinnigt kaxig så fort vi möter hundar och detta triggar ju igång Charlie också.

Men jag blandar, ibland går vi själva och ibland har jag båda. Vi tränar dock alltid på samma sätt och

jag märker att även Pysen börjar svara på träningen. Till en början reagerar jag inte alls när vi möter hundar och

ibland blir det just ingen reaktion heller. Men när det blir det, inte nödvändigtvis skall, så stannar jag, ber om deras uppmärksamhet och berömmer så fort de fokuserar på mig. De får en uppgift, t.ex vacker tass och får godis om de utför uppgiften och behåller fokus på mig.


Saker som gör att jag avbryter dem och ber om deras uppmärksamhet kan vara:

Små "uffanden", bröstar upp sig, spänner sig, börjar stirra på den främmande hunden


 

Att titta på den andra hunden är helt ok, man bör vara medveten om att det är stor skillnad på att bara

titta och att stirra. Det är inget fel i att uppmärksamma vad som händer i omgivningen och sen fortsätta med sitt.

Mitt lilla mål med våran träning i alla fall är att hundarna ska finna det mer fördelaktigt (och roligt) att fokusera på

matte när det dyker upp hundar. När det kommer hundar så blir matte intressant!


Jag vill dock understryka att det är så här VI gör, jag utger mig inte för att vara nån proffstränare av något slag

utan det är det här som funkar för oss. Jag är öppen för andra metoder också (positiva metoder).

Nåt som gör att mina hundar älskar att träna är faktiskt att jag stundvis ignorerar dem när vi inte tränar. Alltså jag gosar ju med dem och vi tar våra promenader och busar väl mellan varven, men jag ignorerar dem mellan träningspassen. I vilan så händer absolut iiingenting... Vilket gör vad som hellst mycket roligare! Som t.ex en uppgift från matte! Hon blir genast en skojig clown så fort det är dags att träna och det smittar av sig har jag märkt :)

Nu gillar ioförsig mina hundar allt vi tränar så jag får väl en del gratis genom det, men om vi ska ta ett exempel så drar Pysen ner på tempo genast när han inte tycker att det är roligt längre. Så tråkiga pauser mitt i träningen fungerar kanon vid sånna tillfällen!

Men när matte inte orkar aktivera sina små monster så löser de det rätt bra själva ;)

*2 videos kommer när internet inte är så segt!*


Nu när jag spytt ur mig text igen, så tänker jag gå och lägga mig! Ska köra bil 10 timmar imorgon så behöver nog en blund. Lots of fun, lots of fun..!

Nä men faktiskt, tycker det är mysigt att köra bil långt :) Goodnight!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madelene - 17 februari 2014 03:06

Andra dumheter vi pysslat med här borta är Cosmic Run bland annat! Vi anmälde oss till ett lopp i San Fransisco (som visade sig egentligen vara en bit utanför) som skulle vara 5km långt. Loppet var kvällstid och förutom att knata runt banan sku...

Av Madelene - 17 februari 2014 02:35

  Jag tänker mig att det kan vara trevligt att få se och veta lite hur det ser ut där jag nu spenderar den mesta av min tid. Jag har ju tuggat mig igenom min första quarter på foothill college där jag betade av kurserna: Counseling 5, Spanis...

Av Madelene - 17 februari 2014 00:37

    Eftersom jag nu försummat skrivandet en aning (igen) så får det bli en lite stötvis uppdatering nu istället när jag har lite tid över att sätta mig ner.   Sist skrev jag ju om att jag hade fått fast boende, nu har jag ju då flyttat IGEN!...

Av Madelene - 22 september 2013 10:15

     Att fylla år 11e September och befinna sig i USA var onekligen lite... speciellt! Fast egentligen inte, men det var defenetivt mer minnes arrangemang kring twin towers än vad man ser i Sverige. Födelsedagen firades i Palo Alto med käk p...

Av Madelene - 11 september 2013 08:03

Har hunnit med en hel del grejer sen sist! Jag har bland annat varit en tur till San Fransisco och genomgått en personlighetsförändring! Jag hatar shopping... MEN, denna dag lydde jag inte under denna lag då jag storögt gled genom butikerna med...

Ovido - Quiz & Flashcards