mil

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2012

Aktivera din hund! och tyck till!

Av Madelene - 21 augusti 2012 01:12

 


Tja tja bloggen!

....

Pffft!

Hahah börjar jag någonsin så, så får ni faktiskt slå mig! ;)

Nej nej, violence is wrong! *serious face*


Hur som, det har varit lite att komma iordning med efter flytten men nu

tror jagmig äntligen ha landat.

Nu ska jag bara få ordning på mig själv!


Äta bättre, röra mig mer och sluta med alla internetspel!

Kännas som jag har haft den här planen förut... hahum...

Men den här gången ska det faktiskt funka! (Yeah really!)


Det börjar dra ihop sig för utställning igen och hela veckan är speckad med aktivitet!

Måndag (idag) kursstart för agility,som gick superbra!

Tisdag, Ringträning i Vänersborg

Onsdag, socialträning på brukshundsklubben

Resten av veckan ska vi cykla och trickträna!





Vill uppmana alla hundägare till att aktivera sina hundar mer, så utnyttjar en video jag gjrode för ett tag sen som

ett exempel på hur man kan aktivera sin hund och samtidigt lösa ett problem.


Tips! Använd klicker, det är inget måste men det är både roligt och väldigt effektivt. Ifall du aldrig använt en klicker förut men är intresserad av att lära dig, lämna en kommentar så kan jag göra ett inlägg om hurman klickar in sin hund och använder klicker i träningen. Du kan även använda dig av klicker i träning av andra djur än hundar.


Pysen blev spontant rädd för en ouppblåst ballong då en släkting släppte ut lite luft på honom.

Det var en onödig stress jag ville ta itu med på en gång då vi garanterat kommer stöta på ballonger

och liknande i framtiden också.


Steg 1:

Jag började med att leka lite med den och berömma honom bara han stannade kvar i rummet med ballongen.

Jag gick vidare med att klappa honom väldigt försiktigt med den platta ballongen tills han förstog att det inte

händenåt speciellt och stog still. Det är dock inte lämpligt att göra på alla hundar, har man en väldigt stressad

hund eller om man sen tidigare har problem med tilliten börman istället gå direkt till steg 2. Det kan ta längre tid

men du riskerar inte att hunden tappar sin tillit till dig och du stressar den inte onödigt mycket.


Steg 2:

Nu blandade jag in klickern och godis. Jag visade Pysen att jag hade klickern och godiset så att han förstog att det var något på gång. Sen slängde/lade jag den platta ballongen på golvet mellan oss utan att säga något. Varje gång han tittade på ballongen klickade jag och gav honom en godis. Jag upprepade det här tills han var helt säker på att det var "titta på ballongen" som genererade i godis.


Steg 3:

I det här steget nådde vi mitt första mål som var att han skulle på eget bevåg nudda vid ballongen. Jag slutade klicka när han tittade på ballongen. Han blev frustrerad och pep lite, inget klick. Så gick han fram och petade till på ballongen med tassen och fick då ett klick igen följt av godis.


Steg 4:

Eftersom det gick så snabbt att nå målet bestämde jag mig för att utveckla ytterligare och krävde nu att han skulle

plocka upp ballongen med munnen, vilket genererade i ett oplanerat trick! Jag slutade återigen klicka när han var säker på att det var peta på ballongen han skulle göra. Han provade att byta tass, pipa lite igen men när inget funkade slet han i ren frustration tag i ballongen och skakade den som tokig! Jag tyckte han såg så jäkla söt ut och bestämde mig för att lära honom att göra så under kommandot "Ruska" så jag började klicka honom varje gång han ruskade ballongen och la så småningom till kommandot jag ville använda.


Resultatet:

Ja vad fick vi ut av det här då? Han lärde sig ett totalt onödigt trick MEN han blev av med sin rädsla för sladdriga ballonger OCH han blev ordentligt aktiverad och låg och sov i säkert 1,5 timme efteråt (efter en kort kiss då). Den här lilla ansträgningen tog mig heeeela en kvart. Så 15minuter av din tid kan räcka långt för din hund om du har livlig fantasi.



Tyck till!


Vad tyckte ni om upplägget och förklaringen om träningspasset?

Vill ni ha fler förklaringar på olika trick? Vilka vill ni se/lära er?


Lämna gärna förslag! :)


 


Hare nice!



  

 
 
Ingen bild

charlotte

11 november 2012 19:08

hej
Underbart att se pysen o dig träna agility. Tänkte bara berätta att det finns en grupp på FB som heter CCD in action . Vore kul om du ville gå med och dela med dig om dina erfarenheter o filmer.
mvh charlotte

Madelene

18 februari 2013 23:12

Va kul att du tycker det! Ja ska absolut ta mig en titt :)

mvh Madde

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madelene - 17 februari 2014 03:06

Andra dumheter vi pysslat med här borta är Cosmic Run bland annat! Vi anmälde oss till ett lopp i San Fransisco (som visade sig egentligen vara en bit utanför) som skulle vara 5km långt. Loppet var kvällstid och förutom att knata runt banan sku...

Av Madelene - 17 februari 2014 02:35

  Jag tänker mig att det kan vara trevligt att få se och veta lite hur det ser ut där jag nu spenderar den mesta av min tid. Jag har ju tuggat mig igenom min första quarter på foothill college där jag betade av kurserna: Counseling 5, Spanis...

Av Madelene - 17 februari 2014 00:37

    Eftersom jag nu försummat skrivandet en aning (igen) så får det bli en lite stötvis uppdatering nu istället när jag har lite tid över att sätta mig ner.   Sist skrev jag ju om att jag hade fått fast boende, nu har jag ju då flyttat IGEN!...

Av Madelene - 22 september 2013 10:15

     Att fylla år 11e September och befinna sig i USA var onekligen lite... speciellt! Fast egentligen inte, men det var defenetivt mer minnes arrangemang kring twin towers än vad man ser i Sverige. Födelsedagen firades i Palo Alto med käk p...

Av Madelene - 11 september 2013 08:03

Har hunnit med en hel del grejer sen sist! Jag har bland annat varit en tur till San Fransisco och genomgått en personlighetsförändring! Jag hatar shopping... MEN, denna dag lydde jag inte under denna lag då jag storögt gled genom butikerna med...

Ovido - Quiz & Flashcards