mil

Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

Pälsvård och svårmatade hundar

Av Madelene - 18 juni 2012 00:22

 


Få ordning på pälsen


Det här blir nog ett långt inlägg!

Men det kan nog vara intressant för er som har hundar med torr och sliten päls

eller för er med hundar som är helt hopplösa på att äta!

Båda dessa påståenden passade nämligen in på min hund fram tills helt nyligen!

Jag ställer ju ut Pysen ibland och förra helgen var det dags igen, i vänersborg.

Det var skitväder och min hund rejsade som vanligt i ringen och pep som en syren, en syssla han

börjat ägna sig åt senaste halvåret då socialträningen blivit lidande. Så har ni möjlighet, ta varje tillfälle i akt

att socialträna er hund, det har ni mycket för senare!

Hur som hellst, den helgen fick vi för andra gången i rad kritiken att "coat is not in show condition".

Och jag fattade absolut ingenting!

Jag duschade honom kvällen innan och borstade honom jättenoga innan vi skulle in i ringen.

Men så skickade jag runt lite frågor i forum för rasen och några vänliga själar gav mig lite tips och råd

som jag i min tur tänkte dela med mig av här :)

Rasen jag har är alltså en "Chinese crested powderpuff" och han är 2 år den 7e Juli.

Jag fick höra av en av de erfarna på forumet att hans päls såg lite torr och sliten ut vilket kan vara vad

domarna syftat på med kritiken.


Vad gör man åt det då?

Jo, nu vet jag med mig att Pysen inte riktigt är färdig med sitt pälsbyte än, han har lite kvar på rumpan och bakbenen med omnejd innan han är färdig. Men i vilket fall, har hunden torr och sliten päls så är det viktigt att

återfukta den, och det är ju bra att göra även i förebyggande syfte INNAN hunden får torr päls. Ett återfuktande schampo är bra att använda och gärna som innehåller jojoba olja. Jag använder K9 aloevera schampo tillsammans med Espree silkshow conditioner (balsam). Jag schamponerar två gånger, låter första omgången sitta i och verka i 3 minuter innnan jag sköljer ur, schamponerar om och sköljer ur mycket noga. Sen lägger jag i balsam i hela pälsen och låter det verka i några minuter innan jag sköljer ur det lika noga. Därefter packar jag in honom i en handduk och kramar/trycker ur vattnet ur pälsen, ALDRIG gnugga eller dra handduken hit och dit!


Sen låter jag honom springa ett varv och skaka på sig lite, men det är så jag gör, det är inget man måste göra.

Därefter kammar jag fram benan jag vill ha och fönar honom torr utifrån den och fluffar upp tassarna/benen.

Jag är inte lika noga med föningen om han inte ska ställas ut just då utan kan låta honom halvt självtorka efter duscharna mellan utställningarna. Så gör jag för jag inbillar mig att föning sliter lika mycket på deras päls som på vårat hår. Däremot kanske det inte går att göra så på alla individer, vissa hundar har en pälskvalité som tovar sig väldigt lätt när den är blöt och då kan det vara enklare att föna hunden helt torr.


 


Fler saker man kan göra för att få ordning på pälsens kondition är att ha olja i den samt

använda inpackningar eller "leave in" krämer. Jag har beställt två produkter som jag ska testa:
Pure paws silk cream conditioner och Pure paws Ultra light oil.

Jag har fått tips av erfarna hundägare och uppfödare att använda dessa produkter och har bestämt

mig för att prova!

MEN, det har även sagts att olja torkar ut en päls som redan är torr. Men olika personer har olika erfarenheter

så jag tänker prova i alla fall. Men jag nämner det i alla fall. Jag får utvärdera så fort jag har testat.

Om du vill titta på produkterna själv så finns de, bland många andra hundprodukter, på den här länken:
http://www.4dogs.se/


Men man kan också utfodra hunden till pälsens fördel. Jag har köpt omega 3 kapslar till Pysen som han

har fått 1 om dagen i snart en vecka och jag tycker redan att jag ser skillnad på pälsen, den är både

lite mjukare och glansigare redan.


När får vi hunden att äta då?

De ska jag tala om! Jag fick ett annat bra tips av en av seminörerna som är ute hos oss ibland.

Hon ställer nämligen också ut så hon jobbar ju också för att få en fin päls på hundarna och

tipsade mig om att åka till hööks (eller liknande butik som säljer hästprodukter).

Där kan man köpa flytande B-vitamin som är till för utfodring av hästar men detta går alldeles utmärkt

att hälla på din hunds foder! Så idag åkte jag och köpte en liten dunk med B-vitamin.

Jag har även fått höra att B-vitamin ska ha en apptitökande effekt och SOM det hade!

Jag hällde på en tesked ungefär över Pysens mat och till en början var han inte mer intresserad än vanligt.

Men sen när jag fick lurat i honom halva portionen så vräkte han i sig resten!

Och strupen han fick tuggade han glatt i sig också likväl som ännu en portion mat utan att jag

behövde fjäska med honom alls! Han åt upp den medan jag var på toa! :)


 


Så här såg kritiken ut för oss från vänersborg


"Scissor bite. In proportion with body head is to light. Front is open angulated. Hair is not in show condition."


För att bli av med hans hemska pipande och rejsande på utställningarna så har vi börjat gå

på fria träningar hos brukshundsklubben så att han ska vänja sig vid att vara bland många hundar

men fortfarande behålla fokusen på mig. Vi har även tänkt köra en agilitykurs :)


Så nu hoppas vi på bättre resultat i Borås den 30e :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madelene - 17 februari 2014 03:06

Andra dumheter vi pysslat med här borta är Cosmic Run bland annat! Vi anmälde oss till ett lopp i San Fransisco (som visade sig egentligen vara en bit utanför) som skulle vara 5km långt. Loppet var kvällstid och förutom att knata runt banan sku...

Av Madelene - 17 februari 2014 02:35

  Jag tänker mig att det kan vara trevligt att få se och veta lite hur det ser ut där jag nu spenderar den mesta av min tid. Jag har ju tuggat mig igenom min första quarter på foothill college där jag betade av kurserna: Counseling 5, Spanis...

Av Madelene - 17 februari 2014 00:37

    Eftersom jag nu försummat skrivandet en aning (igen) så får det bli en lite stötvis uppdatering nu istället när jag har lite tid över att sätta mig ner.   Sist skrev jag ju om att jag hade fått fast boende, nu har jag ju då flyttat IGEN!...

Av Madelene - 22 september 2013 10:15

     Att fylla år 11e September och befinna sig i USA var onekligen lite... speciellt! Fast egentligen inte, men det var defenetivt mer minnes arrangemang kring twin towers än vad man ser i Sverige. Födelsedagen firades i Palo Alto med käk p...

Av Madelene - 11 september 2013 08:03

Har hunnit med en hel del grejer sen sist! Jag har bland annat varit en tur till San Fransisco och genomgått en personlighetsförändring! Jag hatar shopping... MEN, denna dag lydde jag inte under denna lag då jag storögt gled genom butikerna med...

Ovido - Quiz & Flashcards