mil

Alla inlägg under oktober 2012

Av Madelene - 8 oktober 2012 23:09

Jag tror väl att man kan våga säga att jag officiellt har fått jobbet

i zoo butiken nu? Eftersom jag skickas på säljkurs i Ängelholm på Onsdag ;)

Så det känns ju kanon!

Så som det ser ut blir jag där ca 3 dagar i veckan blandade dagar och tider och på gården

2 dagar i veckan samt lite strö helger.

Så jag ska nog få ihop min ekonomi nu med! ;D

Och vem vet, kanske blir det gymkort till och med!? De va de värsta!

Sen sitter ju mitt inre jag och drömmer om hund nummer 2.... Fast det får vänta lite till tror jag!

Elleeeer..?


xD


 


Idag var det kursavslutning i agilityn!

Vi avslutade kursen med en liten tävling på en bana vi byggde ihop och hör o häpna, vi vann! :D

Det var ju ingen riktig tävling egentligen men i alla fall!

Gav en liten egoboost till mig och en påse godis till Pysen i vinst :)

Men nu kommer det ju kännas lite tomt på måndagar :(

Får fylla ut måndagarna med annat!

Funderar på att möblera om i schemat så att jag har hästen måndagar och kan gå på de fria träningarna

på Tisdagar!

Har ganska tight schema den här veckan har jag sett...

Måndag - Jobb, Agility

Tisdag - Jobb, hästen, kör till skövde

Onsdag - Säljkurs, tåget avgår 04:40 (BAAAH!) är hemma igen runt 22

Torsdag - Jobb i butiken

Fredag - Jobb och kaaaanske en liten joggingtur på eftermiddagen?


Ja... Lite så här fortsätter det, just den här helgen trooor jag att jag är ledig. Förutom lite shopping och hundträning :}


 


Tandvård för din hund


Rätt många klagar över att deras hundar har dålig andedräkt och vet inte riktigt

vad de ska göra åt saken.

Nu är det ju så att en hund aldrig riktigt luktar tårta i munnen men om den luktar ovanligt

illa så är en väldigt vanlig orsak tandsten.

Detta kan man antingen åka till veterinären och ta bort (om det är väldigt mycket) eller så kan man

köpa en egen tandskrapa och ta bort det själv, men rekomenderar att man ber någon som kan

att visa innan man sätter igång och skrapar själv. Det är inget du måste göra men jag tycker det kan va bra.

Det finns risk att du skadar tänderna eller tandköttet om du inte är försiktig eller vet vad du håller på med.

Men regel nummer 1 är ju att förebygga tandstenen.

Färskfoder i all ära är bra och gott att ge hunden men torrfoder är faktiskt bra för tuggandets skull.

Min hund har aldrig haft problem med tandsten och således heller aldrig med sin andedräkt, så tänkte

beskriva hur JAG gör.

Jag har två foder på min hund, ett basfoder (Royal Canin Mini) och så gillar jag att komplettera lite då och då

med ett fullfoder (priima) för att få upp hans hull lite (kräsen och ointresserad av att äta). Dels har jag märkt

att han äter bättre om jag varierar hans mat lite grann, dock inga stora förändringar, han får alltid

en portion torrfoder varje dag.

Sen ger jag honom mycket tuggben, vridna tuggpinnar/tuggknutar och hans absoluta favorit, dentastix.

Torrfodret och tuggpinnarna skrapar lite på tänderna och kan få med sig lättare tandsten (mer tuggpinnarna då).

Man KAN om man VILL, borsta tänderna på sin hund vilket kan vara bra för då får du bort slemhinnan/placken som blir på tänderna och som kan bilda tandsten senare.

Jag borstar dock inte tänderna på min hund, tycker inte det känns som en naturlig grej så jag ger honom hellre saker att tugga på istället.

Men jag har inget emot tandborstning av hund, jag har faktikt haft i åtanke att köpa mig en "vante" till fingret som man använder istället för en tandborste just för att förebygga tandstenen lite extra.

Annars brukar jag faktiskt ta den lilla tandsten som blir med min tandskrapa.

Fixade tänderna på mammas hund härom veckan och så här kan det se ut då:



Oskrapad sida


Skrapad sida

 


Allt det gula och bruna/gråa är borta och någon dag efter är tandköttet inte längre irriterat

och andedräkten avsevärt förbättrad :)


Hoppas något var intressant och kanske till någon nytta!


Ovido - Quiz & Flashcards